18/10/2019

avto-moto novosti in zanimivi prispevki

Menjava gum

Menjava letnih časov ne prisili samo živali v menjavo kožuha oz. dlake, temveč moramo tudi mi prilagoditi plasti obleke glede na temperature. Poletni sandali niso primerni za jesenske, kaj šele za zimske dni. Podobno moramo ravnati tudi pri avtomobilih. Mogoče ne toliko čez leto, zima pa nas prisili, da jeklenim konjičkom nadenemo »primerno obutev«. Enako kot velja za obleko in obutev, velja torej tudi za pnevmatike.

Zimske ali letne pnevmatike?

Zimske in letne gume se razlikujejo glede na trdoto materiala in globino ter vrsto profila. Razumljivo je, da letne gume pozimi drsijo in zato za ta letni čas niso primerne.

Ko gre za uporabo zimskih gum poleti, pa niso vsi enakega mnenja. Nekateri jih uporabljajo, dokler se ne obrabijo do konca. S tem prihranijo en komplet letnih gum, čas pri vulkanizerju ter stroške menjave. Poleti se začnejo zaradi večjega deleža naravnega kavčuka zimske gume hitreje pregrevati, spremeni se njihova struktura in s tem njihove lastnosti, posledično pa se pospešeno poveča tudi njihova obraba.

Poleg vsega naštetega se z zimskimi gumami poleti izjemno podaljša zavorna pot. Testi so pokazali, da je pri hitrosti 50 km/h razlika med letnimi in zimskimi gumami približno meter ali dva, pri višjih hitrostih pa celo do sedem metrov.

Zimske gume so namenjene uporabi v mrzlih in hladnih dneh. So mehkejše in imajo profil, prilagojen vožnji po snegu in snežni brozgi. Sorazmerno mehke ostanejo tudi pri nizkih temperaturah in lahko skupaj z ustrezno oblikovanim ter dovolj globokim profilom zagotavljajo dober oprijem na podlagi.

Zimske pnevmatike nosijo zakonsko določeno dodatno oznako M+S (pojavljata se tudi različici M&S in M.S.), črki pa sta začetnici angleških besed za blato (Mud) in sneg (Snow). Simbol snežinke nosijo pnevmatike, ki izpolnjujejo kriterije posebnega testa v zimskih razmerah in tako dosegajo visoko raven oprijema, zavorne poti, vodljivosti in drugih kriterijev, ki so pomembni pri vožnji v zimskih razmerah.

Letne gume so trše, saj jim pri mehčanju pomagajo višje temperature zraka in asfalta, imajo profil, ki naj bi preprečeval akvaplaning v deževnem vremenu ter omogočal dober oprijem na suhem cestišču.

So celoletne pnevmatike ustrezen kompromis?

Celoletne gume so namenjene voznikom, ki naredijo malo kilometrov in v ekstremnih vremenskih razmerah, kot sta sneženje in poledica, avto pustijo doma.

Kompromis pri izbiri celoletnih pnevmatikah pomeni, da se odrečemo določenim dobrim lastnostim, ki jih ponujajo letne in/ali zimske pnevmatike, in tako dobimo nekaj vmesnega. Tehnologija neprestano napreduje, zato ima gumarska industrija sedaj na voljo materiale in tehnološke rešitve, ki jih prej ni imela.

Celoletne pnevmatike

Celoletne gume so namenjene voznikom, ki ne naredijo veliko kilometrov.

Test, ki ga je opravila koalicija evropskih avtoklubov, med njimi nemški ADAC in slovenski AMZS, je dokazal, da so celoletne pnevmatike uporabne zgolj pogojno in da se v vseh razmerah ne zmorejo kosati s specialisti, torej z letnimi oziroma zimskimi pnevmatikami.

Kaj pravi zakonodajalec?

Vožnjo pozimi opredeljuje Zakon o pravilih cestnega prometa. 29. člen podrobneje opredeljuje zimsko opremo in ravnanje pri vožnji v zimskih razmerah:

… od 15. novembra do 15. marca naslednjega leta morajo imeti motorna in priklopna vozila v cestnem prometu predpisano zimsko opremo. Predpisano zimsko opremo morajo imeti tudi v zimskih razmerah.

Uporaba zimske opreme v Sloveniji je po zakonu obvezna od 15. novembra do 15. marca, vendar strokovnjaki priporočajo menjavo pnevmatik z zimskimi, ko temperature padejo pod 7 °C. Zimske pnevmatike zagotavljajo večjo varnost, če jih namestimo na vsa štiri kolesa, kar predpisuje tudi zakon.

Pnevmatike